7 sposobów na budowanie wizerunku firmy w sieci

Obecność w sieci to absolutne minimum, które należy wykonać, aby klienci dotarli do oferty Twojej firmy. W Internecie rozgościła się już na pewno Twoja konkurencja, dlatego warto wyróżnić się na jej tle. Podpowiadamy, jak zadbać o wizerunek firmy w Internecie.

Po pierwsze, wyróżnij się stroną internetową

Poszukiwanie produktów i usług w sieci stało się już nawykiem klientów. Wnioski z corocznego raportu Local Consumer Review Survey wskazują, że w 2020 roku aż 93% klientów dotarło do lokalnej firmy po poszukiwaniach w Internecie. Skoro witryna internetowa jest wizytówką firmy, tworzenie strony WWW warto powierzyć profesjonalistom.

Idealna strona internetowa to taka, która jest przyjazna dla użytkownika, czyli Twojego potencjalnego klienta. Co to oznacza? User experience (nazywane również po prostu UX), czyli doświadczenia użytkownika, to ogół interakcji człowieka z witryną WWW. Jeżeli łatwo jest mu znaleźć wszystkie najważniejsze informacje i robi to właściwie intuicyjnie, to znaczy, że tworzenie strony internetowej zlecono odpowiedniej firmie.

Różnorodność urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu i wielkości ekranów sprawia, że jedną z najważniejszych cech współczesnych stron WWW jest responsywność. Polega ona na tworzeniu stron internetowych, które dobrze wyświetlają się na różnych urządzeniach. Układ takich stron czy szerokość kolumn z tekstem zmienia się w zależności od wielkości ekranu.

Czym jest responsywność stron internetowych łatwo pokazać, biorąc za przykład menu. Kiedy jedziesz autobusem, a stronę oglądasz na smartfonie, najpewniej pojawia się tzw. hamburger menu, czyli charakterystyczne trzy paski. Dopiero po naciśnięciu na nie palcem dowiesz się, na jakie podstrony dzieli się oglądana przez Ciebie witryna. Zupełnie inny widok wyświetli się na komputerze stacjonarnym. Przeglądając Internet w domowym zaciszu, na monitorze zobaczysz od razu pełne menu.

Po drugie, zadbaj o spójną identyfikację wizualną

Identyfikacja wizualna, znana także jako visual identity albo corporate identity, to ogólna estetyka przedsiębiorstwa lub marki. Składają się na nią nie tylko logo firmy i szata graficzna materiałów reklamowych, lecz także np. ubiór pracowników, wygląd opakowań produktów i wystrój wnętrz biurowych. Identyfikację wizualną należy wziąć pod uwagę także podczas tworzenia stron internetowych.

Wszelkie wytyczne dotyczące identyfikacji wizualnej firmy powinny zostać zapisane w księdze identyfikacji wizualnej. Znajdziesz w niej m.in. symbole, kolory i typografię firmy, a także przykłady wdrożonych elementów identyfikacji, jak materiały reklamowe czy oznakowanie pojazdów.

Zastanawiasz się, czy spójność jest rzeczywiście potrzebna? Pomyśl o zakupach. Weź pod uwagę uzupełnienie zapasów w popularnych dyskontach, takich jak Lidl czy Biedronka. Jeśli oczami wyobraźni rozpoznajesz logo, kolory i typografię tych sieci, to znaczy, że zadbano o ich spójną identyfikację wizualną. Powinna ona cechować każde przedsiębiorstwo, bo pozwala łatwo zapaść klientom w pamięć.

Po trzecie, zleć zaprojektowanie czytelnego logo

Logo powinno być kolorystycznie i typograficznie spójne z zasadami identyfikacji wizualnej firmy. Wszelkie szczegóły dotyczące logo firmy oraz sposobów jego użycia należy zapisać w podstawowej księdze znaku. Ważne jest, aby zawrzeć w nim element charakterystyczny dla marki lub przedsiębiorstwa.

Stworzenie wyróżniającego się logo firmy jest niezwykle istotne, bo przez lata będzie pojawiało się  na wszystkich związanych z nią materiałach, np. na wizytówkach, stronie internetowej, dokumentach firmowych i folderach reklamowych, samochodach służbowych, opakowaniach i wielu innych. Jeżeli na słowo „Coca-Cola” czy „Smyk” widzisz logo marki, domyślasz się już, jak wielka tkwi w nim siła.

Po czwarte, daj się znaleźć, czyli postaw na pozycjonowanie

Skoro Internet jest dla większości klientów miejscem poszukiwania produktów i usług, musisz wyróżnić się na tle konkurencji. Dbanie o pozycjonowanie strony internetowej sprawi, że witryna Twojej firmy pojawi się wysoko w wynikach wyszukiwania przeglądarki internetowej.

Pozycjonowanie stron internetowych wymaga wielu skomplikowanych działań, które przełożą się na liczbę pozyskanych przez Ciebie klientów. Właśnie dlatego warto powierzyć je specjalistom, którzy m.in. dopasują popularne frazy kluczowe powiązane z Twoją działalnością i zadbają o to, aby Twoja strona była wysoko punktowana przez liczne i skomplikowane algorytmy Google.

Dzięki temu po wpisaniu przez potencjalnego klienta hasła w pole wyszukiwania, algorytmy Google przypiszą tę frazę jako charakterystyczną dla Twojej firmy, przeanalizują Twoją stronę pod kątem innych czynników i wyświetlą ją na liście wyszukiwania internauty. Im wyżej znajdzie się w takim rankingu, tym większe prawdopodobieństwo, że potencjalny klient będzie chciał się z nią zapoznać.

Po piąte, pokaż się w Google Moja Firma

Google Moja Firma pozwala na stworzenie wyjątkowej wizytówki przedsiębiorstwa. Zawiera ona m.in. dane kontaktowe, adres strony WWW, zdjęcia, opis firmy i opinie klientów. Jak wynika ze wspomnianego wcześniej badania Local Consumer Review Survey 2020, internauci najchętniej poszukują lokalnych przedsiębiorstw właśnie w Google Moja Firma. Wizytówki najlepiej dopasowane do wyszukiwanej frazy wyświetlają się jako wyróżnione pomiędzy innymi wynikami wyszukiwania.

Co istotne, wyniki Local Consumer Review Survey 2020 wskazują również na to, że prawie 9 na 10 osób przed skorzystaniem z oferty firmy czyta o niej opinie w sieci. Recenzje w postaci gwiazdek i dłuższych wypowiedzi są widoczne w Google Moja Firma. Gigant z Mountain View udostępnia klientom narzędzia służące do analizy Google Moja Firma. Dzięki nim możesz dowiedzieć się, w jaki sposób klienci korzystają z profilu Twojej firmy.

Po szóste, reklamuj się dzięki Google Ads

Warto promować swoją firmę w najchętniej używanej wyszukiwarce internetowej w Polsce. Reklama w „Googlach” to popularny sposób dotarcia do klienta. Zaletą kampanii w Google Ads jest stały nadzór nad kosztami i trafianie do użytkowników, którzy szukają ofert firm takich jak Twoja. Reklamy Google Ads wyświetlają się ponad wynikami wyszukiwania przez algorytmy Google.

Po siódme, content is king!

Wartościowe treści zoptymalizowane na potrzeby pozycjonowania stron internetowych (m.in. nasycone słowami kluczowymi) i content marketing to sprawdzone składniki przepisu na budowanie wizerunku eksperta w oczach klientów.

Pierwszym miejscem, w którym warto zacząć działania związane z marketingiem treści, jest firmowa strona internetowa. Opisy wypełniające witrynę, takie jak historia firmy i jej oferta, powinny zostać przygotowane w oparciu o frazy kluczowe. W ten sam sposób należy również redagować wpisy blogowe i systematycznie uzupełniać blog o nowe artykuły.

Istotna jest także promocja w mediach społecznościowych, przy czym treści należy dostosować do konkretnego medium. Na LinkedIn najchętniej czytane są merytoryczne wpisy branżowe, a na Facebooku popularność zyskują lżejsze treści. Z kolei na Instagramie należy komunikować się za pomocą grafik, a na YouTube ‒ wrzucać filmiki.

Dobrze postawić również na Real Time Marketing, czyli zabawne przekazy dostosowane do aktualnych wydarzeń politycznych i społecznych, a nawet ciekawych świąt, jak Dzień Drzemki w Pracy.

Na koniec pomyśl o link buildingu, czyli linkach zewnętrznych prowadzących do strony firmowej. Popularne są np. artykuły sponsorowane w mediach internetowych czy wpisy na zaprzyjaźnionych blogach. Ich wartość jest notowana przez algorytmy Google i wpływa na pozycjonowanie strony internetowej w wynikach wyszukiwania.


7 sposobów na budowanie wizerunku firmy w sieci