Na czym polega responsywność stron internetowych
Obecnie konsumenci mają stały dostęp do internetu, niezależnie od tego, czy czekają w kolejce w supermarkecie, czy wracają właśnie tramwajem do domu. Korzystają z każdej okazji, aby przeglądać witryny na swoim smartfonie. Głównym założeniem techniki responsywnego projektowania witryn internetowych jest dostosowanie strony do wielu formatów (komputery stacjonarne, tablety, smartfony, laptopy). Witryna niedostosowana do komórek czy tabletów będzie się na nich nieprawidłowo wyświetlać. Użytkownik musi rozszerzać i pomniejszać treści na stronie, aby w ogóle coś przeczytać co wyzwala na dłuższą metę negatywne odczucia związane ze stroną i co za tym idzie z marką. Pierwsze wrażenie jest najważniejsze i zostaje z nami na długo, dlatego warto zadbać o to, aby potencjalny klient nie opuścił strony zbyt szybko.
Co to jest responsywna strona internetowa?
Termin Responsywa strona internetowa oznacza, że witryna może być czytelnie dopasowana do ekranu dowolnego urządzenia. Cały tekst jest czytelny, wszystkie obrazy są wyraźne i wszystko pasuje idealnie do każdej rozdzielczości ekranu. To podejście do projektowania witryn umożliwia renderowanie (lub skalowanie) zawartości stron na wszystkich urządzeniach i rozmiarach wyświetlacza tak, aby treści na stronie były wygodne w odbiorze dla użytkownika. Ta sama strona wygląda dobrze i jest czytelna niezależnie od tego czy przeglądasz ją na tablecie, smartfonie czy na laptopie.
Jak od strony technicznej wygląda projektowanie responsywnej strony www?
Z technicznego punktu widzenia projektowanie stron internetowych dostosowanych do wielkości każdego urządzenia opiera się na jego rozdzielczości. Projektant określa przedziały w pikselach odpowiadające określonym urządzeniom. Dzięki wartościom procentowym przypisanym do elementów witryny responsywny układ automatycznie dostosowuje i skaluje wszystko w oryginalnej witrynie, tak aby pasowało do ekranu na którym w danym momencie użytkownik przegląda stronę. Na przykład strona www przeglądana na komputerze stacjonarnym lub laptopie może pokazywać trzy kolumny informacji na danej podstronie. Kiedy użytkownik patrzy na tę samą stronę na urządzeniu mobilnym, które zazwyczaj ma mniej miejsca na ekranie, może zamiast tego zobaczyć tylko dwie kolumny, co pozwala mu wygodnie i wyraźnie zobaczyć treści. Istnieje kilka bardzo ważnych, kluczowych cech projektowania responsywnych witryn internetowych, które programista stosuje podczas tworzenia witryny kompatybilnej z urządzeniami mobilnymi. Obejmują one:
- System Siatki (Grid System): są to kaskadowe arkusze stylów CSS (Cascading Style Sheets) z 24 kolumnami, które obsługują różne właściwości stylu w zależności od rozmiaru ekranu, orientacji, rozdzielczości, możliwości kolorów i innych cech urządzenia użytkownika.
- Responsywne obrazy: są również określane jako obrazy adaptacyjne. Dopasowują się one automatycznie do wartości procentowych w zależności od wielkości ekranu.
- Media Queries: jest to moduł CSS, który umożliwia dostosowanie treści, kolorystyki, wielkości, pozycji obiektów do różnych przedziałów rozdzielczości ekranu. Moduł ten zmienia układ strony, tak aby spełniała wymagania urządzenia renderującego jej zawartość.
Dlaczego Twoja strona powinna być responsywna?
Według ostatnich badań GUS ponad 70% konsumentów szuka towarów i usług w internecie, a ponad 50% internautów korzysta z przeglądarki na smartfonie. Nie wystarczy już że masz witrynę którą bez problemu możesz przeglądać na ekranie komputera stacjonarnego. Oto tylko kilka z wielu korzyści jakie niesie za sobą posiadanie responsywnej strony internetowej:
- jedna witryna na każde urządzenie: niezależnie od tego, czy jest wyświetlana na 27-calowym iMacu czy na ekranie telefonu z Androidem, witryna zostanie skonfigurowana tak, aby zapewnić użytkownikowi optymalną przyjemność z oglądania,
- optymalny projekt dla urządzenia: dzięki elastycznemu podejściu do projektowania witryn internetowych wszystkie obrazy, czcionki i inne elementy HTML zostaną odpowiednio przeskalowane, maksymalizując rozmiar ekranu użytkownika,
- wyższa pozycja w wyszukiwarce Google: algorytmy Google oceniają dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych i skutecznie pomijają w wynikach wyszukiwania te które nie są responsywne.
Czy moja strona jest responsywna? Narzędzia do testowania strony.
1. Możesz sam szybko sprawdzić, czy dana witryna jest responsywna. Poniżej znajdziesz krótką instrukcję:
- otwórz Google Chrome
- przejdź do swojej witryny
- naciśnij Ctrl + Shift + I, aby otworzyć Chrome DevTools,
- naciśnij Ctrl + Shift + M, aby przełączyć pasek narzędzi przeglądarki,
- przeglądaj swoją stronę z perspektywy telefonu komórkowego, tabletu lub komputera.
2. Możesz także skorzystać z bezpłatnego narzędzia Google Test optymalizacji mobilnej, aby sprawdzić, czy Twoja witryna jest dostosowana do komórek. Jest to jednak narzędzie które daje Ci jedynie krótką informację zwrotną, czy Twoja witryna jest przystosowana do komórek czy nie, bez wchodzenia w szczegóły.
3. Jeśli chodzi o inne narzędzia do testowania strony pod kątem responsywności to jest ich wiele i aby z któregoś z nich skorzystać wystarczy w okno wyszukiwania wpisać np. responsive mobile test lub podobną frazę i sprawdzić jedno z dostępnych rozwiązań.