Portfolio w formie strony internetowej


Witryny w formie portfolio mają kluczowe znaczenie dla freelancerów szukających zleceń w sieci. Podczas gdy wszyscy freelancerzy mogą rozdawać wizytówki, a na przykład fotografowie, mogą dystrybuować fizyczne portfolio potencjalnym klientom, witryna z zaprezentowanym rozbudowanym portfolio umożliwia każdemu freelancerowi z dowolnej branży dotarcie do większej liczby klientów w skali globalnej. Jest to również świetny sposób na wykazanie się kreatywnością w prezentacji informacji o sobie i swojej pracy. 

 Ale od początku.... 

Co to jest Portfolio w formie strony www? 

Witryna z portfolio zapewnia potencjalnym klientom wygodny sposób przeglądania Twoich prac. Nie jest to jednak ostateczny cel takiej strony. Ostatecznym celem jest zapewnienie sposobu na zdobycie większej liczby klientów, niezależnie od tego, czy oznacza to pracę na zlecenie, więcej klientów dla Twojego atelier czy zatrudnienie w firmie. Powinieneś zdecydować, co chcesz osiągnąć, zanim dodasz treść i prace do portfolio. 

O czym należy pamiętać tworząc stronę – portfolio twórcy? 

01. Design 

Wygląd czy design strony który wybierzesz powinien przede wszystkim zwracać uwagę na Twoje prace. Minimalizm jest tu jak najbardziej wskazany. Zbyt krzykliwe i przeładowane grafiką strony z reguły mają rekompensować przeciętne prace twórcy. Postaw więc na minimalizm i pozwól swoim pracom przemówić i przekonać klienta do siebie. Wyjątkiem od tej reguły mogą być strony portfolio grafików lub ilustratorów, tutaj ze względu na rodzaj wykonywanej pracy dodatkowe charakterystyczne elementy grafiki mogą mieć pozytywne znaczenie dla odbioru prac. 

02. Logo i hasło 

Logo nie musi być wcale skomplikowane. Najczęściej sprawdza się świetnie imię i nazwisko zaprezentowane przy użyciu odpowiedniej czcionki. Jeśli chodzi o motto/slogan opisujący Ciebie lub Twoją pracę to nie jest to pozycja obowiązkowa, jednak w dużej mierze taka krótka wiadomość o twórcy pozwala odwiedzającym portfolio szybko zdecydować czy świadczone przez Ciebie usługi są dla nich odpowiednie. Postaraj się aby Twoje hasło/motto było krótkie, ale aby jak najlepiej opisywało to co chcesz przekazać. Możesz się tutaj posłużyć np. cytatem lub po prostu napisz krótko i treściwie w kilku słowach kim jesteś lub czym się zajmujesz. Hasło możesz umieścić np. na bannerze na górze strony. 

03. Zdjęcia i obrazy wysokiej jakości 

Wszystkie obrazy i zdjęcia które prezentujesz na stronie powinny być w jak najwyższej jakości, tak aby potencjalny klient mógł bez problemu obejrzeć prace które masz mu do zaprezentowania. Ale uważaj, aby strona nie była przez to zbyt ciężka. Każdego z nas irytuje zbyt długie otwieranie stron internetowych lub obrazków. Należy tutaj znaleźć złoty środek pomiędzy jakością obrazu a jego wagą i wielkością. 

04. Referencje tzw. testimonials 

Jest to bardzo ważny punkt. Referencje uwierzytelniają nasze dokonania i naszą osobę przed potencjalnym klientem. Dobrym zwyczajem jest proszenie o referencje każdego klienta z którym współpracowaliśmy. Referencje mogą mieć różne formy od formy tradycyjnej tzn. pisanej na kartce papieru z pieczątką klienta po opinie w Google czy na Facebooku. Najlepiej jeśli prosząc o opinię zaznaczysz klientowi jaki sposób preferujesz. Możesz w celu prezentacji opinii/ referencji utworzyć dodatkową podstronę w portfolio lub wybrać kilka najlepszych i zaprezentować je na stronie głównej w formie zmieniających się małych sliderów.  

 

 05. Staraj się prezentować najlepsze prace. 

Jeśli masz bogate portfolio warto się zastanowić, które projekty czy zdjęcia umieścić na stronie. Najlepiej jeśli już na początku przygotowywania materiałów na stronę wyznaczysz sobie kierunek w którym chciałbyś się rozwijać. Będziesz mógł wtedy umieścić w portfolio prace związane z tą tematyką. Dasz w ten sposób klientom wskazówkę i jednocześnie będziesz wiedział jakich zleceń mniej więcej się spodziewać. 

06. Podziel się swoimi projektami osobistymi 

Jeśli zaś Twoje portfolio nie jest jeszcze zbyt rozbudowane to możesz w oddzielnej zakładce podzielić się z obserwatorami swoimi osobistymi projektami. Takim projektem może być różnego rodzaju wolontariat lub np. projekty wykonywane dla rodziny. Nie muszą być związane bezpośrednio z Twoją działalnością, ale mogą dać klientowi szersze spojrzenie na Twoja osobę. 

07. Informacje kontaktowe 

Najbardziej popularnym sposobem na pozostawienie odwiedzającym możliwości kontaktu z Tobą jest umieszczenie na stronie Formualrza kontaktowego. Pamiętaj jednak że nie wszyscy preferują takie rozwiązanie, wiele osób woli kontakt bezpośredni za pomocą telefonu lub emaila. Będzie również wiele osób które będą pewnie chciały odwiedzić Twoje biuro lub atelier, jeśli takie posiadasz. Dla tej części odwiedzających najlepiej zostawić w stopce dane kontaktowe: adres, telefon, email. Możesz również przypiąć email i telefon na górze strony w pasku menu. 

08. Informacje O Tobie 

Potencjalni klienci z pewnością są ciekawi jak wyglądała Twoja zawodowa droga. Warto napisać tutaj o sobie, o swojej drodze w dążeniu do celu, ale też ważne abyś w tym miejscu umieścił informacje o szkoleniach i kursach jakie ukończyłeś oraz o nagrodach i wyróżnieniach jakie masz na koncie. Warto tutaj wykazać się kreatywnością w formie prezentacji treści aby jak najbardziej zainteresować potencjalnego klienta. 

09. Treść na stronie 

Jest to najlepszy sposób na to aby pokazać że jesteś specjalistą w swojej dziedzinie. Dzieląc się wiedzą na pewno zdobędziesz szerokie grono odbiorców. Najpopularniejszym sposobem na przekazywanie informacji i wiedzy jest prowadzenie bloga lub pisanie poradników. Jeśli jednak nie jesteś najlepszym pisarzem to może zacznij prowadzić kanał na You Tube albo nagrywaj podcasty, a potem udostępniaj je na swojej stronie. Bogata treść na stronie przyczynia się nie tylko do zwiększenia Twojej wiarygodności, ale też podnosi Twoją stronę w wynikach wyszukiwania Google. 

Portfolio w formie strony internetowej