Pozycjonowanie lokalne


Co to jest pozycjonowanie lokalne? 

Kiedy jakakolwiek firma czy organizacja zaczyna pracować nad pozycjonowaniem strony, jednym z jej głównych celów jest zwykle wyświetlanie się w czołówce wyników w Google dla głównych słów kluczowych dobranych do jej typu działalności. Zwykle jest to jednak skomplikowane i często wymaga miesięcy pracy, zwłaszcza w sektorach gdzie konkurencja jest duża. Niemniej jednak istnieje sposób na skuteczne pozycjonowanie strony w krótszym czasie. Wiele osób dobiera frazy ogólne do strony nie skupiając się na konkretnej lokalizacji, a przecież jeśli np. prowadzisz sklep stacjonarny, to Twoi klienci są skupieni głównie wokół Twojego firmowego adresu. Warto więc w takiej sytuacji skupić się głównie na pozycjonowaniu lokalnym. Ten rodzaj pozycjonowania jest najlepszym wyborem, jeśli Twoja firma ma klientów w swoim najbliższym otoczeniu, w Twoim mieście lub regionie, ponieważ lokalne pozycjonowanie polega na dostarczaniu wyszukiwarkom niezbędnych informacji, aby wyświetlały Twoją witrynę jak najwyżej w organicznych wynikach wyszukiwania lokalnego. 

Zalety pozycjonowania lokalnego

1. Koszty 

Koszty strategii marketingowych w odniesieniu do SEO na poziomie lokalnym są zdecydowanie niższe niż od tych opracowywanych dla zasięgu np. ogólnokrajowego lub globalnego. Strategie lokalne mają mniejszy zasięg i są mniej skomplikowane. Znacznie tańsze są też kampanie czy to w Google Ads czy u innych providerów jeśli decydujesz się na zasięg lokalny. 

2. Mniejsza konkurencja

Tutaj również w odniesieniu do strategii ogólnopolskich czy globalnych oczywistym jest, że jeśli zdecydujemy się na pozycjonowanie o zasięgu lokalnym to konkurencja przez którą będziemy musieli się przebić będzie dużo mniejsza co znacznie ułatwia osiągnięcie skutecznych i szybkich efektów. 

3. Szybkie rezultaty 

W odniesieniu do dwóch poprzednich punktów możesz pewnie już wywnioskować, że mniejsza konkurencja i mniejszy zasięg równa się szybsze rezultaty. 

4. Budowanie widoczności marki

Sam pewnie szukając produktów czy usług na rynku lokalnym wpisujesz w wyszukiwarce frazy powiązane z danym miastem, województwem czy powiatem. Wyniki jakie zwraca wyszukiwarka są zazwyczaj naszym pierwszym wyborem, a kiedy będziemy chcieli znów skorzystać z podobnej usługi czy produktu prawdopodobnie instynktownie skierujemy się ku poznanej już lokalnej marce. 

Czynniki które mają wpływ na Local SEO, czyli od czego zacząć: 

1. Wybór słów kluczowych 

Załóżmy że budujesz lub aktualizujesz właśnie treść na stronę internetową Twojej firmy. Na samym początku tego procesu warto sprawdzić swoją konkurencję. Przejrzyj strony konkurencji z Twojej okolicy. Zobacz na jakich słowach kluczowych się skupili tworząc treść i jak zaprezentowali swoją ofertę. Aby pełniej przeanalizować rynek i słowa kluczowe możesz skorzystać z darmowych narzędzi, takich jak: 

– Planer słów kluczowych Google, 

– UberSuggest/Keywordtool.io, 

– Google Trends. 

Możesz też słowa kluczowe wymyślić samodzielnie. Wystarczy że wypiszesz wszystkie usługi czy produkty, które oferujesz oraz lokalizacje w których działasz a następnie połączysz te grupy wyrazów w celu utworzenia potencjalnych słów kluczowych. Dodaj do tego słowa kluczowe, które wynotowałeś po analizie konkurencji i masz gotową wstępną bazę fraz pod które należałoby utworzyć lub zaktualizować treści na Twojej stronie www. Na koniec nie zapomnij sprawdzić, czego szukają Twoi konsumenci, korzystając z auto uzupełniania w wyszukiwarce Google. Wpisz podstawowe słowo kluczowe w Google i przeczytaj sugerowane terminy. Czasami dostaniesz oczywiste zamienniki, ale zdarza się że wyszukiwarka podpowiada nam frazy, których często nie spodziewalibyśmy się a mogą one stanowić niszę do zapełnienia w naszej branży. 

2. Google Moja Firma

Dodanie i optymalizacja informacji o firmie w Google Moja Firma jest prawdopodobnie najważniejszą częścią lokalnego SEO. Google Moja Firma to bezpłatne i łatwe w użyciu narzędzie dla firm i organizacji do zarządzania swoją obecnością online w wyszukiwarce i Mapach Google. Skonfigurowanie tych ustawień nie jest zbyt trudne - wystarczy postępować zgodnie z instrukcjami dostarczonymi przez Google. W skrócie, aby skonfigurować ustawienia w Google Moja Firma, wykonaj następujące kroki: 

  • wpisz w wyszukiwarce frazę Google Moja Firma i wybierz z wyników wyszukiwania link do panelu Google Moja Firma,
  • wpisz nazwę swojej firmy - dobrze, jeśli wszędzie używamy tej samej nazwy tzn. na szyldach, wizytówkach i na innych artykułach firmowych,
  • wpisz swój adres – wpisz tutaj adres swojego biura lub jeśli pracujesz z domu swój adres domowy. Pamiętaj, że spójność jest tutaj kluczowa, dlatego najlepiej wszędzie używać tego samego adresu,
  • podaj swoją dokładną lokalizację - na tym ekranie zobaczysz mapę z pinezką lokalizacji. Możesz ją przeciągnąć i przesunąć, aby wskazać dokładną lokalizację firmy,
  • wybierz kategorię - Google pozwala wybrać tylko jedną nadrzędną kategorię podczas konfigurowania profilu Google Moja Firma. Wybierz kategorię która najbardziej trafnie opisuje zakres Twojej działalności,
  • podaj swój numer telefonu i adres URL swojej strony internetowej (jeśli ją posiadasz) - pamiętaj o spójności,
  • zweryfikuj swoją firmę - zwykle użytkownicy kod weryfikacyjny uzyskują za pomocą kontaktu telefonicznego lub za pośrednictwem kartki pocztowej - wystarczy postępować zgodnie z instrukcjami Google, 
  • zoptymalizuj swoją ofertę - Twoja oferta została już zweryfikowana, ale to jeszcze nie koniec. Swoją listę warto zoptymalizować poprzez: dodawanie kolejnych kategorii, wgrywanie zdjęć (najlepiej tych zrobionych w lokalu lub zdjęcia lokalu od frontu, bo będą zawierały metadane lokalizacji), listę godzin otwarcia, listę oferowanych usług, dodanie dodatkowych numerów telefonów lub dodanie dodatkowych atrybutów (np. „płatności kartą” czy „bezpłatne Wi-Fi”). 

Pełną instrukcję znajdziesz na stronie Google Support.


3. Wzmianki o firmie, czyli NAP

Skrót NAP pochodzi od pierwszych liter 3 wyrazów:

N - Name, czyli nazwa firmy

A – Address, czyli adres firmy

P – Phone, czyli telefon do firmy

NAP, czyli dane firmy są jednym z najważniejszych lokalnych czynników rankingowych. Warto tutaj zauważyć, że konsumenci szukają firm nie tylko za pośrednictwem wyszukiwarki Google, ale też, np. Facebooka czy rożnych katalogów firm (branżowych, regionalnych np. panoramafirm.pl). Bardzo ważne jest, aby wszystkie wzmianki jakie można znaleźć o Twojej firmie były aktualne i spójne tzn. muszą mieć aktualny adres i przede wszystkim aktualny numer telefonu. Posiadanie dokładnych i rzetelnych danych spowoduje że potencjalny klient będzie mógł się z Tobą skontaktować niezależnie od Tego czy znalazł dane firmy na Twojej stronie internetowej, na Facebooku czy w katalogu branżowym. Warto pamiętać w jakich miejscach umieściliśmy dane firmy, gdyż w razie zmiany numeru telefonu lub adresu z łatwością zaktualizujesz dane we wszystkich miejscach w których są dostępne. 

4. SEO pod pozycjonowanie lokalne. O czym należy pamiętać?

Jeśli chcesz, aby Twoja strona internetowa wyświetlała się wysoko w wynikach wyszukiwania dla fraz lokalnych musisz zadbać o odpowiednią optymalizację treści na stronie. Jest kilka kluczowych punktów o które musisz zadbać podczas pracy nad stroną pod pozycjonowanie lokalne: 

1. Dodaj adres swojej firmy do swojej witryny internetowej. Aby pomóc Google zrozumieć, gdzie znajduje się Twoja firma, umieść swój fizyczny adres w swojej witrynie. Kieruj się przy tym poniższymi wskazówkami: - jeśli masz jedną lokalizację, dodaj swój adres do stopki witryny i strony kontaktowej, - jeśli masz wiele lokalizacji, utwórz stronę główną zawierającą adresy wszystkich lokalizacji i utwórz unikalną podstronę dla każdej konkretnej lokalizacji z osobna, 

2. Upewnij się że Twoja strona jest responsywna, tzn. dostosowana do urządzeń mobilnych. Większość osób wpisuje frazy lokalne szukając usług i produktów pod wpływem chwilowej potrzeby i najczęściej za pomocą smartfona. Więcej o responsywnych stronach internetowych pisaliśmy tutaj.

3. Zoptymalizuj title i description strony pod konkretną lokalizację. Oznacza to że w kodzie strony należy w treści meta tagów title i description wpleść w naturalny sposób nazwę miasta, województwa, powiatu lub regionu pod który pozycjonujemy stronę. 

Linki lokalne

Można się spotkać z ogólnym przekonaniem, że budowanie lokalnej sieci linków może być bardzo trudnym zadaniem. Dzieje się tak ponieważ staramy się tutaj uzyskać jak najlepszą pozycję dla lokalnych fraz kluczowych, które zwykle nie mają dużej liczby wyszukiwań. Ale właśnie dlatego osoby zajmujące się pozycjonowaniem lokalnym muszą być bardziej kreatywne, niż osoby zajmujące się pozycjonowaniem dla gigantycznej marki. Nie mniej jednak jeśli walczysz o pozycję na rynku lokalnym pamiętaj, że przede wszystkim na Twojej stronie powinny się znaleźć treści przydatne dla użytkowników związanych z Twoją okolicą. W ten sposób naprawdę ich zainteresujesz, a także pozostawisz furtkę do utworzenia większej ilości linków. Warto też nawiązać kontakt z lokalnymi bolgerami, którzy może mają niewielką liczbę wyszukiwań, ale cała liczba obserwujących znajduje się w Twojej okolicy. Warto śledzić też lokalne portale informacyjne na których są zamieszczane wzmianki o lokalnych eventach i wydarzeniach pod które mógłbyś się podpiąć. Dobrze również jeśli będziesz udzielał się i pozostawiał linki do swojej strony na lokalnych forach związanych z Twoją branżą. 

6. Recenzje

Jednym z ważniejszych czynników wypływających na wyższe miejsce w rankingu lokalnych firm są opinie klientów. Konsumenci przed skorzystaniem z Twoich usług z pewnością przeczytają opinie o firmie na Google oraz na firmowych profilach społecznościowych jeśli je prowadzisz. Google Moja Firma pobiera opinie o firmie i jeśli wyświetli w wynikach wyszukiwania Twoją wizytówkę to wyświetli również opinie na temat Twojego biznesu. Ujmując to najprościej, jakość i ilość recenzji dostępnych w sieci na temat Twojej firmy może zarówno zachęcić jak i zniechęcić potencjalnego klienta. Jeśli masz już recenzje klientów, poświęć trochę czasu, aby na nie odpowiedzieć. Pokażesz dzięki temu że zależy Ci na opinii każdego klienta oraz każdego z nich traktujesz poważnie. Odpowiadanie na recenzje to okazja do zbudowania relacji opartych na zaufaniu. Pamiętaj również, aby odpowiadać na komentarze negatywne. Warto pokazać że zależy nam na wyjaśnieniu każdej z takich spraw. Jeśli zaś nie masz jeszcze opinii klientów to nie musisz biernie czekać, aby je uzyskać. Warto prosić każdego klienta o pozostawienie opinii o firmie w sieci. 

Co to jest pozycjonowanie lokalne?