Strona wykorzystuje pliki cookies podmiotów trzecich w celu korzystania z zewnętrznych narzędzi analitycznych, marketingowych i społecznościowych. Informacje gromadzone za pośrednictwem tych plików cookies przetwarzane są również przez dostawców narzędzi zewnętrznych.
Czy wyrażasz zgodę na korzystanie z innych niż niezbędne plików cookies na zasadach opisanych w polityce prywatności?


Projektowanie UX

Projektowanie UX to niezwykle rozległa, multidyscyplinarna i jednocześnie fascynująca dziedzina, która kształtuje produkty i usługi, z których korzystamy na co dzień.

Co to jest projektowanie UX?

Termin UX – user experience odnosi się do każdej interakcji użytkownika z produktem lub usługą. Projektant UX bierze pod uwagę każdy element, który kształtuje doświadczenia i interakcje z projektowanym przedmiotem czy aplikacją m.in. to, jak czuje się użytkownik i jak łatwo jest mu wykonać pożądane zadania. Dotyczy to każdej cechy obiektu, od tego, jak fizycznie produkt czuje się w dłoni, po prostotę procesu realizacji transakcji przy zakupach online. Celem projektowania UX jest tworzenie łatwych, wydajnych, wszechstronnych i przyjemnych doświadczeń dla użytkownika. Projektanci UX w swojej pracy łączą badania rynku, psychologię, rozwój produktów, strategię i projektowanie, aby stworzyć jak najbardziej intuicyjne i bezproblemowe doświadczenia użytkowników z produktami, usługami i procesami. Budują oni pomost do klienta, pomagając firmie lepiej zrozumieć — i spełnić — jego potrzeby i oczekiwania. Termin UX bardzo szybko stał się synonimem dobrego biznesu ponieważ największy sukces na rynku odnoszą produkty i usługi zaprojektowane z myślą o użytkowniku. Stąd też w ostatnich latach znacznie zwiększyło się zapotrzebowanie na projektantów UX na rynku pracy.

Kilka ciekawostek z historii projektowania UX:

  • Podstawy zasad projektowania UX sięgają 4000 lat p.n.e do starożytnej chińskiej filozofii Feng Shui, która skupia się na aranżacji wnętrza w najbardziej optymalny, harmonijny, przyjazny dla otoczenia sposób.
  • Pod koniec XIX wieku wielcy myśliciele i przemysłowcy, tacy jak Frederick Winslow Taylor i Henry Ford, zaczęli włączać podstawowe zasady projektowania doświadczeń do swoich procesów produkcyjnych. Mając na celu zwiększenie wydajności pracy ludzkiej, Taylor przeprowadził szeroko zakrojone badania interakcji między pracownikami i ich narzędziami — tak jak dzisiejsi projektanci UX badają, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z produktami i usługami.
  • Na początku lat 90. kognitywista Don Norman dołączył do zespołu Apple jako architekt User Experience, stając się pierwszą osobą, która pracowała na stanowisku UX designer. Wymyślił termin „projektowanie doświadczeń użytkownika”, ponieważ chciał „objąć wszystkie aspekty doświadczenia danej osoby z systemem, w tym wzornictwo przemysłowe, grafikę, interfejs, interakcję fizyczną i instrukcję”. Termin UX funkcjonuje tak naprawdę od zawsze bo od wieków ludzie starają się zoptymalizować swoje otoczenie, aby zapewnić maksymalny komfort użytkowania. Obecnie termin UX design przede wszystkim odnosi się do aplikacji, stron internetowych, oprogramowania, gadżetów i technologii.


Co determinuje pozytywne doświadczenia użytkownika?

Kluczowym aspektem nad którym skupiają się projektanci UX jest zrozumienie potrzeb klienta. Rozumiemy przez to nie tylko analizę potrzeb ale również wybieganie daleko poza oczekiwania klienta. Często spotykamy się w swojej pracy z sytuacją w której klient przychodzi do nas z prośbą o zaprojektowanie strony internetowej ale nie bardzo wie co na stronie miałoby się znajdować poza przedstawieniem usług czy produktów. To właśnie rola projektantów UX aby klientowi doradzić lub odradzić pewne rozwiązania. Biorąc pod uwagę fakt, że ok. 88% użytkowników nie wraca do produktu, strony www czy aplikacji po jednym negatywnym doświadczeniu, nie musimy nikogo przekonywać że budowanie dobrych doświadczeń jest kluczowym czynnikiem stojącym za sukcesem biznesu.


Jak wygląda proces projektowania UX?

  • Na etapie inspiracji projektant UX stara się „rozumieć, obserwować i analizować”. W tym celu poznaje potrzeby i założenia klienta oraz przeprowadza szeroko zakrojone badania i analizę konkurencji, aby w pełni uchwycić problem lub wyzwanie, które zamierza rozwiązać. Obejmuje to wywiady z osobami, które są lub będą potencjalnymi użytkownikami produktu.
  • Projektant następnie wykorzystuje dotychczas zebrane dane, aby zidentyfikować cele, emocje, bolączki i zachowania osób które z produktu/usługi będą korzystać. Wszystkie te informacje pomagają w tworzeniu sylwetki użytkownika. Następnym krokiem jest zastanowienie się, co użytkownicy chcą osiągnąć, korzystając z Twojego produktu, i kroki, jakie podejmą, aby to zrobić. Projektant rozważa architekturę informacji i wykorzystuje różne techniki, aby odwzorować przepływy użytkowników.
  • Po określeniu przepływów użytkowników projektant wie, jakie kroki musi przejść klient, aby wykonać żądane zadania. Przeprowadza następnie wizualną burzę mózgów na temat rozwiązań dla każdego z tych kroków, tworząc makiety i prototypy tego, jak może wyglądać produkt końcowy.
  • Mając pod ręką prototypy, projektant UX przeprowadza następnie testy użyteczności, aby zobaczyć, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z produktem. Pokazuje, czy użytkownik jest w stanie wykonać żądane zadania płynnie lub czy konieczne jest wprowadzenie zmian w pojekcie.
  • Ostatnim etapem jest przekazanie projektu do wdrożenia. To tylko bardzo ogólny przegląd procesu projektowania UX. W rzeczywistości zadania różnią się w zależności zarówno od wielkości, jak i konkretnych potrzeb firmy. Większe firmy mogą zatrudniać zespół projektantów, z których każdy koncentruje się na określonym aspekcie procesu, takim jak badania lub projektowanie wizualne. W mniejszych firmach i startupach nie jest niczym niezwykłym, że jeden projektant UX zajmuje się całym procesem.